Wij zijn bijzonder blij met de toekenning van subsidies door de provincie Vlaams-Brabant voor de renovatie van de zaal Onder Den Toren. Een terugblik op twee spannende jaren geeft inzicht in wat er zich afspeelde.

Twee jaar geleden dreigde het einde van het bestaan van de zaal Onder Den Toren door mogelijke verkoop. Dit bracht bijzonder veel beroering bij de vele verenigingen die er gebruik maken voor de vele eetfestijnen, vergaderingen, oefensessies, voorstellingen, … Om duidelijk te maken dat de zaal niet zomaar kon verdwijnen, geven we graag een paar cijfers mee: maandelijks vinden er een 70-tal activiteiten plaats, een 40-tal verenigingen maken er gebruik van, maar ook bedrijven huren zalen voor het geven van opleidingen en er vinden bruiloften en koffietafels plaats.

André Vertommen en Louis Florus beseften als geen ander dat het vijf voor twaalf was en konden  het bestuur van de zaal overtuigen tot de oprichting van een vzw. Dit was een eerste noodzakelijke stap richting behoud. Een 20-tal verenigingen stapten mee in dit verhaal en zo werd de vzw ‘Onder Den Toren’ opgericht in het voorjaar van 2017.

Een tweede stap was de aanvraag van subsidies van het Europees Programma voor plattelandsontwikkeling. Dat bleek een bijzonder complex dossier waarbij aan vele voorwaarden moest worden voldaan. Brigitte Mouligneau en Louis Florus namen het dossier ter harte na het overlijden van André.

Het verlossende antwoord over de toekenning van 65.715 euro plattelandssteun werd met groot enthousiasme onthaald. Op 2 februari werd er tijdens de voorstelling van 11 gesubsidieerde projecten getoost op het voortbestaan van ‘Onder Den Toren’. De aanwezigheid van Hilde, de weduwe van André, getuigde van hun betrokkenheid bij dit dossier. De plannen voor de renovatie van chauffage, ramen, aangepast sanitair en toegankelijkheid voor iedereen moeten nu de volgende twee jaar uitgevoerd worden. En zo kan die 100-jarige weer voor vele jaren dienst doen!

Voorzitster Brigitte Mouligneau met Louis Florus