Op 8 maart viert de wereld Internationale Vrouwendag.

Op deze dag kaart Vrouw & Maatschappij – CD&V politica jaarlijks met haar Cravattendag de ondervertegenwoordiging van vrouwen in verschillende sectoren van de maatschappij aan. De cravatte is immers hét symbool bij uitstek van mannen en macht.

In België vieren we dit verkiezingsjaar 70 jaar vrouwenstemrecht. Toch vormt de participatie van vrouwen aan het politieke gebeuren nog steeds een pijnpunt. Ondanks de positieve trend van de laatste jaren stellen we immers vast dat vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in de verschillende (uitvoerende) lokale politieke besluitvormingsorganen. Met de verkiezingen van het najaar in het achterhoofd, zetten wij in maart 2018 via onze #Sjerpendag hard in op meer vrouwen in de lokale politiek!

V&M Haacht neemt het ook op voor meer vrouwen in de lokale politiek! Cijfers geven aan dat dat hard nodig is! Haacht scoort bijzonder slecht: slechts 7 van de 23 raadsleden zijn dames, we hebben geen vrouwelijke schepenen. De voorzitter van het OCMW is wel een vrouw. Haacht heeft nooit een vrouwelijke burgemeester gehad!

Op alle vlakken scoren we onder de Vlaamse gemiddelden! In ons land gemiddeld zetelen 37% vrouwen in de gemeenteraad, zijn er gemiddeld 34% vrouwelijke schepenen en gemiddeld slechts 15,9% vrouwelijke burgemeesters.  In de centrumsteden (Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout) is maar 7,6% van de burgemeesters een vrouw.

Voor Vrouw & Maatschappij – CD&V politica is het duidelijk: goed bestuur is een genderevenwichtig bestuur, waarin zowel mannen als vrouwen aan de knoppen zitten. Meer pariteit in het lokaal beleid zorgt voor een rechtvaardiger en democratischer bestel en voor kwaliteitsvollere politieke besluitvorming. Bovendien zorgen meer vrouwelijke mandatarissen voor meer vrouwelijke belangstelling in de politiek.