“Elk jaar opnieuw zijn er talrijke getuigenissen van baasjes, wiens dieren opgeschrikt worden door de luide en onverwachte knallen van traditioneel vuurwerk,  weglopen of veel erger nog, aan een hartaanval sterven. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat veel eigenaars al weten: de lichtflitsen en het lawaai van vuurwerk beangstigen in grote mate honden, paarden en vele andere dieren ”.

“Maar”, aldus Jacobs, “geluidsarm vuurwerk biedt een even feestelijk schouwspel maar knalt veel minder hard voor de dieren, waardoor ze er beter bij varen. Anders dan traditioneel vuurwerk, maakt de geluidsarme versie dus geen luide knallen. Van zodra de vuurpijl uiteenspat, wordt de ontlading gedempt en krijg je stil vuurwerk. Een geluidsarme pijl kost ongeveer evenveel als een knallende versie. Als onze gemeente kiest voor geluidsarm vuurwerk, wordt het voor iedereen een fonkelend eindejaar”. De voorbeeldfunctie door de gemeente zelf en het sensibiliseren van de bevolking lijkt voor CD&V een mooie stap in de goede richting.

Daarom vraagt CD&V-Haacht dat het gemeentebestuur nog dit jaar het nodige zal om zelf een geluidsarm Nieuwjaarsvuurwerk te organiseren. CD&V rekent erop dat haar vraag door alle partijen  gesteund zal worden.Het college beloofde verdere stappen te zullen ondernemen om – indien mogelijk - nog dit jaar een diervriendelijke oplossing aan te bieden.