Jeugd-, cultuur- en sportbeleid

Het jeugdbeleid krijgt een extra impuls. Naast de faciliterende taak van de gemeente worden er extra financiële middelen ingezet voor de speelpleinwerking, speel- en sportvoorzieningen en ontmoetingsplaatsen voor de jeugd.

Haacht is een verenigingsgemeente op alle vlakken en voor alle leeftijden.

Seniorenverenigingen organiseren al veel activiteiten en dit aanbod wordt aangevuld door de gemeente. Het al vernoemde dienstencentrum zal de ontmoetingsmogelijkheden nog vergroten. Ook mensen met een beperking worden niet vergeten en willen we meer betrekken via bijvoorbeeld het “sport voor iedereen”-principe en de promotie van de EDC-kaart.

Het cultuuraanbod wordt versterkt door intergemeentelijke samenwerking. Lokale talenten en activiteiten van verenigingen zullen meer worden gepromoot.

Op sportgebied willen we de verenigingen en de scholen nog meer laten samenwerken, zowel op gebied van activiteiten als van het delen van infrastructuur.

Er wordt geïnvesteerd in nieuwe sportinfrastructuur: Finse piste, multisportterrein, beachvelden en opwaarderen van de atletiekinfrastructuur.

Financiële ondersteuning via subsidies voor de brede waaier van verenigingen blijft een belangrijk element.