CD&V Haacht blijft zich verzetten tegen exploitatie Hambos Logistics zonder veilige ontsluiting

29-07-2020

Hambos Logistics (Celis) tracht al geruime tijd een omgevingsvergunning voor de uitbreiding en exploitatie van een logistiek- en distributiecentrum gelegen in het industrieterrein Hambos in Tildonk te bekomen. CD&V Haacht blijft zich hiertegen verzetten zolang er geen veilige ontsluiting is naar de N26. Dat is altijd ons standpunt geweest en hebben we steeds verdedigd op gemeenteraden of via andere kanalen.

Vanuit het college van burgemeester en schepenen blijven we daar werk van maken.

Recent verkreeg Hambos Logistics van de provincie Vlaams-Brabant toch een omgevingsvergunning, ondanks een negatief advies van de gemeente Haacht.

Daarop werd er door de gemeente beroep aangetekend bij de Vlaamse regering. De minister (Zuhal Demir - N-VA) dient dan een beslissing te nemen en krijgt daarbij advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC). De GOVC gaf begin dit jaar aanvankelijk een negatief advies op basis van het mobiliteitsprobleem, maar in een tweede ronde volgde er toch een gunstig advies begin juli. De beslissing van de minister heeft niet lang op zich laten wachten, want zij leverde op 23 juli een vergunning af.

We blijven echter niet bij de pakken zitten. Een aantal argumenten van de gemeente werden onvoldoende weerlegd. De gemeente stapt daarom naar de raad van Vergunningsbetwistingen om de beslissing van de minister aan te vechten en de vergunning te laten vernietigen.

Wij kunnen niet tolereren dat de centra van Tildonk en Wespelaar worden gebruikt als ontsluitingswegen van een distributiecentrum met dergelijke omvang. Eerst een veilige ontsluiting en dan pas exploitatie!