De gemeenteraad van Haacht heeft op 22 juni 2020 het licht op groen gezet voor de aankoop en plaatsing van digitale infoborden. Met dit project wordt een volgende stap gezet in de verdere digitalisering van de gemeente. Tegelijkertijd realiseert CD&V Haacht hiermee één van haar beleidsdoelstellingen.

De digitale infoborden laten de gemeente toe om inwoners, passanten en bezoekers uitgebreid te informeren. Het wordt meer dan het aankondigen van evenementen, want elk type informatie kan hier gepubliceerd worden, zoals wegenwerken of omleidingen. Er kan op deze manier ook snel gecommuniceerd worden bij onverwachte incidenten.

Het budget bedraagt 68.000€ en hiermee is de aankoop, plaatsing en indienstname van drie infoborden mogelijk. De grootte van het kleurenscherm bedraagt om en bij de 2,5m op 1,5m en moet bij sterke lichtinval nog zeer goed zichtbaar zijn. Bediening en programmatie zal vanop afstand gebeuren.

Waar de borden effectief geplaatst worden, werd nog niet beslist. Er zal zeker rekening gehouden worden met de voorstellen van enkele adviesraden. Uiteindelijk zullen de gemeentelijke diensten, samen met de uitvoerende firma, de plaatsen bepalen. De plaatsing is voorzien voor het voorjaar van 2021.

De huidige inschuifborden op acht verschillende plaatsen in Haacht zullen voorlopig behouden blijven, waar er geen overlap is met de digitale borden. Er zal daarna een evaluatie volgen en bekeken worden wat de volgende stappen zullen zijn.