Opmaak van Haachts klimaatplan gaat van start

21-05-2020

In januari werd in de voorstelling van het meerjarenplan 2020-2025 de opmaak van een Haachts klimaatplan aangekondigd. Op de gemeenteraad van maandag 18 mei 2020 werd het startschot hiertoe gegeven.

De provincie Vlaams Brabant wil werken aan een klimaatneutrale provincie tegen 2040. Hiervoor ondersteunt het provinciebestuur de steden en gemeenten in onze provincie in het opmaken van een Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP).

De eerste stap werd reeds op 18 oktober 2019 gezet door de ondertekening van het klimaatengagement samen met 64 andere Vlaams-Brabantse gemeenten. De volgende stap is de ondertekening van een nieuw Burgemeestersconvenant 2030 waarin de volgende doelstellingen worden verankerd: 1) de vermindering van de CO²-uitstoot met 40% tegen 2030 en 2) acties die ons gedrag moeten aanpassen aan de klimaatverandering.

Tegen het najaar van 2022 dient een SECAP opgesteld te worden. De gemeente Haacht zal voor de realisatie van het SECAP samenwerken met de gemeente Keerbergen en de provincie. Interleuven kan hierbij mee ingeschakeld worden ter begeleiding en ondersteuning van de gemeenten. De kostprijs van een SECAP is 10.345,50 euro waarvan 5.808,00 euro ten laste van de gemeente Haacht.

Klimaat en duurzaamheid zijn thema's die op alle gemeentelijke diensten van toepassing zijn. Daarom is het belangrijk dat iedereen aan dit proces meewerkt om hiervan een succesverhaal te kunnen maken.

Meer weten? Klik hier.