Het coronavirus treft de handelaars en ondernemers zeer hard in deze dagen. De Vlaamse overheid heeft als ondersteuning de hinderpremies in het leven geroepen. VLAIO heeft vandaag de gemeentelijke cijfers bekendgemaakt. Al 116.000 corona hinderpremies werden aangevraagd. Daarvan hebben al 94.000 begunstigen de premie gekregen en 71.000 begunstigden ontvangen ook de dagpremie. In totaal werden al voor 572 miljoen euro aan premies uitbetaald. De Vlaamse overheid ondersteunt ook onze provincie de ondernemers: 16.000 aanvragen en 12.000 uitbetaalde hinderpremies, goed voor een bedrag van 48 miljoen euro.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V):

“Door de coronacrisis hebben enorm veel winkels en ondernemers hun deuren verplicht moeten sluiten. Dat was en is een harde noot om kraken, maar nodig gezien deze ongeziene gezondheidscrisis. Na de uitbraak van het virus hebben we beslist dat wie zijn of haar zaak verplicht moest sluiten recht heeft op een hinderpremie van 4000 euro. Op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen www.vlaio.be/coronahinderpremie-cijfers staat voortaan een overzicht van hoeveel zaken per gemeente een hinderpremie hebben aangevraagd en gekregen.”

198 Haachtse ondernemers hebben de corona hinderpremie aangevraagd. 157 van hen hebben deze premie al ontvangen en 117 ontvangen eveneens de dagpremie.

Meer weten over de hinderpremies? www.vlaio.be/coronahinderpremie